Welkom in Afrika!

13 juni 2015 - Bolgatanga, Ghana

Vanuit het internetcafe in een trotto weer naar huis, de trotto was op het dak geladen met een stuk of 9 geiten. Ik zat bij het open raampje, toen een van de geiten onderweg door de hobbels in de weg half van het dak gleed, draaide nietsvermoedend mijn hoofd om en keek ineens recht in de ogen van een gillende geit! Schrok me dood natuurlijk, iedereen begon te lachen, onderweg moesten we 3x stoppen om een afgezakte geit recht te trekken. Inmiddels was het donker, liet de politiepost ons nog allemaal uitstappen en instappen, weet nog steeds niet precies waarom, maar was best beetje beangstigend, een schreeuwende politieambtenaar in een camouflagepak, je denkt dan echt waar gaat dit over, gelukkig kwamen we met het lichtje op de gsm van Mario heelhuids thuis aan. De volgende morgen haalde Ibrahim me weer op met de motor, die ik dus eerder een brommer noemde. Een heerlijke rit gehad naar het kantoor van de Youth Harvest Foundation. Abigail gaf me een warm welkom en een rondleiding, en met een heerlijke smoothie sloten we het bezoek af, en gaan we naar het Step Up project. Ik maak kennis met Martha, de manager, en de andere dames die er zijn. Er liggen ook nog 3 babies in allerlei hoekjes op de grond, en wederom volgt een warme kennismaking, met veel vrolijkheid en gelach, het wordt steeds leuker hier! Daarna brachten ze me naar het gastgezin, waar moeder Jennifer de scepter zwaait. Mijn kamer mag gerust lux genoemd worden, er ligt zeil, er is electriciteit, een nieuwe matras, en zelfs een spiegel! Al snel werd mijn fiets bezorgd, inclusief een heerlijke fan voor op mijn kamer, vanuit de YHFG. Mijn nacht kon niet meer stuk, dacht ik.....Na een heerlijke wasbeurt met een emmer water en een bakje om water te scheppen erbij, heerlijk in de betonnen buitendouche, lag ik al vroeg op bed. Om 1 uur barstte er een flink onweer los met een enorme klap en viel de stroom en dus ook mijn fan uit....die tropische regenstromen op een golfplaten dak maken echt veel herrie, maar er kwam geen druppel naar binnen en het dak bleef er ook op, dus ben ik uiteindelijk weer in slaap gevallen.

Mijn eerste werkdag : op de fiets naar het werk, Frank de man van Jennifer fietste mee omdat ik de weg nog niet weet. Ik merkte dat ik het steeds warmer kreeg, en het trapte ook heel zwaar, later kwam ik erachter dat de weg best wel aardig omhoog liep, en het is kwartiertje omhoog trappen, dus ik hoop nu natuurlijk dat deze dagelijkse work out ook mee zal helpen wat kilo's in Afrika achter te laten!

Martha laat me alles zien en vertelt over het project, ik praat met alle aanwezige dames en de dag vliegt om. Mijn patroonbladen worden met grote belangstelling ingekeken, Martina zoekt vast een jurk uit, en ik word de hele dag door verwend met koud water. De sfeer is prima, hier ga ik het wel uithouden, joepie, ik voel me steeds beter, dit wordt een mooie ervaring!

De tweede dag fiets ik alleen naar werk, in 1x goed! Ik moet wel even bijkomen na zo'n stevig ritje, maar ja, je moet er iets voor over hebben toch?

Ik loop met een van de dames een rondje langs het plein met alle andere winkeltjes en stel me voor aan alle mensen. Ik zie de prachtigste spullen, leren tassen,  mooie afrikaanse kralen en sieraden en vergaap me aan elke winkel.

Ik spreek met Martha over het project en over de dingen die we zouden kunnen verbeteren. Ze vertelt over de gang van zaken, wie de klanten zijn en hoe de dingen gaan in Bolgatanga. Inmiddels ben ik van plan zelf een jurkje te maken voor dochter Lodi van 11 jaar, ze werkt erg hard en loopt de hele dag af en aan met grote bakken water op haar hoofd. Zoon Roland van 16 is ook zeer attent, hij heeft een kakkerlak van mijn kamer verwijderd, en vroeg ook om een overhemd, dus die gaan we in de Step Up maken, is gelijk weer een ordertje.

Vandaag is het zaterdag, na een hevige regenbui wat het heerlijk koel weer, ik bezocht met Jennifer de markt, een geweldig mooie chaos van kleuren en geuren en geluiden en mensen, bijna niet in woorden te vatten dus heb ik maar wat foto's gemaakt die ik later toe zal voegen. Natuurlijk heb ik ook wat prachige stoffen gekocht. Na een lekkere lunch met Jennifer zit ik nu in het internetcafe en sluit snel af, want Jennifer wacht al die tijd op me in de smoothiebar. Morgen gaan we naar de kerk, deze keer geen rooms katholieke kerk, maar ik heb nog niet begrepen wat voor kerk dan wel, dus dat is nog een verrassing. Mijn weekend kan al niet meer stuk, het is hier fascinerend, boeiend, bloedheet, leuk, en zo kan ik nog wel even doorgaan, ik geniet van alle nieuwe impressies, elke dag komen er nieuwe dingen langs, het is echt super!

1. Marianne:
    13 juni 2015
    Wat een leuk en boeiend verhaal weer, wat een avonturen allemaal, ik geniet van je verslag en kan niet wachten op de foto's!!
  2. Anneke Geldof:
    13 juni 2015
    Klinkt goed allemaal. Foto's geven een mooie aanvulling op wat je schrijft. Het lijkt me dat je snel went. Een trager tempo helpt vast mee bij de temperatuur daar en dan ook nog vals plat moeten fietsen :)
  3. Yvonne Zannias:
    14 juni 2015
    Hahaha, ik lig hier helemaal in een deuk aan de gedachte van jouw hoofd met die geit in dat open raam!!! Je zal maar last hebben van een afgezakte geit! Ga zo door, wat foto's erbij en wij vermaken ons hier wel met jouw verhalen.
  4. Irene:
    Klinkt leuk allemaal. Spannend hoor. Genietse! Liefs, Irene
  5. Annelie:
    14 juni 2015
    Dag lieve tante, Woww wat een avonturier ben je! Met een grote glimlach je verhalen gelezen en de eerste foto's bekeken, daar wordt je enthousiast van zeg! Erg stoer hoe je daar je eerste dagen doorkomt en fijn dat er zoveel leuke lieve mensen zijn! Heel veel succes en plezier! X Annelie
  6. Lia de jong:
    14 juni 2015
    Hallo Anja, een genot om je verhaal te lezen ik lach helemaal dubbel over die afzakkende geit.ik had je gezicht wel willen zien.wat fijn dat de inwoners zo aardig zijn.en wat leuk dat je een jurkje gaat naaien. ik kijk weer uit naar je verhaal.
    groet lia
  7. Mama:
    Hallo , mijn avontuurlijke Anja wat een schitterend verslag
    weer echt boeiend allemaal het is vooral lachen en ook beetje
    angst wisselen elkaar af maar heerlijk zulke lieve vrolijke
    mensen om je heen en nu ook veel succes met de lessen.
    Ik geloof nu het is goed. Liefs Mama
  8. Rinus deKorte:
    14 juni 2015
    Hoi Anja . Ik blijf mij verbazen wat je daar allemaal beleeft en met wat voor gevoel voor de humor die daar ook bij hoort . Ook de lieve mensen die , ondanks de primitieve omstandigheden , er een goed humeur bij houden , daar kunnen wij toch wel een voorbeeld aan nemen . Nog veel mooie belevenissen in wat je daar onderneemt . Groetjes van je moeder en mij , Rinus.
  9. Peter:
    15 juni 2015
    Goed bezig zus, jammer dat er geen foto is van je face-to-face met de geit! Gat in de markt: daksnelbinders voor afzakkende geiten...
  10. Els:
    15 juni 2015
    Hi Anja, wat leuk dat ik vanavond je laatste reisverhaal heb kunnen lezen. Erg spannend allemaal, maar je doet het prima volgens ons! We zijn benieuwd hoe het je verder vergaat. Liefs van Dick en Els
  11. Irene:
    15 juni 2015
    Geit schilder tijdperk, I.p.V.. tulpjes, want die heb je daar niet.
    En ik denk dat Peet HET gat i n de markt heeft gevonden met zijn snelbinders
  12. Felix:
    17 juni 2015
    Hi Anja, wat klinkt dat allemaal goed! Leuk dat je zo snel je weg weet te vinden, en dat je daarbij zo goed geholpen wordt. Ik lees je verslagen natuurlijk met extra veel belangstelling, en dit belooft veel goeds! :) Heel erg veel plezier daar! Felix
  13. Kitty:
    17 juni 2015
    Anja, leuk om jou belevenissen te lezen. Volgens mij heb je het erg naar je zin daar. Heel veel plezier en geniet ervan! kitty
  14. Anneke:
    18 juni 2015
    Wat klinkt dit allemaal goed, ik had je gezicht wel willen zien , toen je die geit zag:-))
    Wat fijn dat je zo leuk contact met de mensen daar hebt , het is een compleet andere wereld. Heel veel reisplezier, liefs van ons!