Acclimatiseren in Accra

3 juli 2015

Met een taxi vertrekken we, een laatste hug voor Jennifer - we ' ll keep in touch - en dan zit ik zomaar in een hele koele bus op een zachte verstelbare stoel. Er staat een reggae achtig muziekje op, dus dat wordt vast lekker slapen onderweg. De bus toetert wat af en vertrekt op tijd. Precies 14 uur later rijden we om 4.00 uur Accra binnen. Een voorspoedige rit met wat korte stops, een vreselijke Afrikaanse voodoo soap, een Chinese vechtfilm en een airco die zo koud staat dat ik geen oog dicht doe. Blijkbaar is men het gewend want er zit zelfs een man met een jas en handschoenen aan, en ook nog iemend met een dikke gebreide trui, hahaha ik moet oppassen niet in de lach te schieten, maar zij slapen lekker! In Accra regent het zacht, aan de straten te zien al heel lang, het staat hier en daar helemaal blank en is één grote modderpoel waar de auto's zich zigzaggend een weg doorheen banen. Ik ben blij bij het zien van het kingsize bed met de klamboe en val direct in slaap, héérlijk. Jennifer belt me 12.45 uur wakker om te vragen of ik goed ben aangekomen. Het ontroert me, ik zal haar en alle andere mensen die ik heb ontmoet met hun Ghanese gastvrijheid en behulpzaamheid gaan missen. Mijn ontbijt ehhh lunch bestaat uit 4 dikke verse plakken witbrood met pindakaas! en thee, uitgeserveerd in de koele wind - het is zwaar bewolkt - op de porch van het huis, op een tuintafel met een tuinstoel. Hoe tevreden kan je zijn? Victoria komt er gezellig bij zitten, we praten bij over de afgelopen 4 weken en ik laat haar natuurlijk mijn foto's zien. Ik heb zelden zo'n aangenaam ontbijt genoten, maar het wordt nog gekker want daarna ga ik douchen! Na 4 weken koud, nou ja lauw stromend water over mijn hoofd, haren dik in de shampoo, mmmmm. Er zijn dus anno 2015 veel mensen die niet beschikken over stromend water. Sinds deze reis begrijp ik pas wat dat werkelijk betekent. Nu zit ik op een stoel voor de winkel van Victoria in een heerlijk briesje, laadt mijn internettegoed nog maar een keer op en voel me bijzonder goed, lekker uitgerust en schoon. Dit is echt acclimatiseren en ik ben nog niet eens het land uit, hahaha . Het noordelijke Bolgatanga is duidelijk veel heter en heeft minder regen dan Accra. Ik ben ook blij voor mijn lieve nichtje en haar man, zij gaan twee jaar in Accra wonen, dat is qua klimaat in het regenseizoen in elk geval goed uit te houden. Misschien kom ik ook nog wel keertje terug?

1. Chita:
    3 juli 2015
    Hoi Anja nou wat leen tijd zeg met de bus maar alles is goed gegaan nu de lucht nog in en zondag zeker weer thuis nou meis een hele goed reis en tot kijk dikke kus ✈️